Priekšlikumu mērķis ir palielināt vietējo komerciālo un sabiedrisko mediju reklāmas ienākumu bāzi ārkārtējās situācijas apstākļos, ņemot vērā, ka jūlija beigās būs beidzies konkursu kārtībā piešķirtais valsts atbalsts medijiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai. 

NEPLP aicina atcelt ierobežojumus reklamēt hipotekāro, studiju kredītu un līzinga pakalpojums, vienlaikus saglabājot spēkā esošo regulējumu, kas ierobežo tā saukto “ātro” jeb distances kredītu reklāmas, kuras rada visaugstāko ietekmi un risku uz patērētāju finansiālo stāvokli un veicina neapdomīgu aizņemšanos.     

Priekšlikumi izstrādāti, ņemot vērā mediju un finanšu nozari pārstāvošo organizāciju, Patērētāju tiesību aizsardzības centra un ekspertu ieteikumus.  Ņemot vērā, ka NEPLP atbild par elektronisko plašsaziņas līdzekļu jomu, priekšlikumi attiecas uz TV un radio, taču Padomes ieskatā ierobežojumu pārskatīšanai būtu attiecināma arī uz vides reklāmu, reklāmu presē, internetā un citur, lai vairotu visas Latvijas mediju vides konkurētspēju.  

Vispārējais kreditēšanas pakalpojumu reklamēšanas aizliegums, kas lielā steigā tika pieņemts pirms 13. Saeimas vēlēšanām, radījis būtiskus zaudējumus elektronisko plašsaziņas līdzekļu reklāmas ieņēmumos, tādējādi radot negatīvu ietekmi arī uz vietējā satura veidošanu.  

“Mediji ir spiesti samazināt Latvijā veidotā oriģinālsatura apjomu, kas ne tikai ierobežo Latvijas mediju konkurētspēju, bet arī rada būtisku apdraudējumu Latvijas informatīvajai telpai. Tas ir īpaši satraucoši esošajā krīzes situācijā, kad reklāmas ieņēmumi atsevišķiem komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem ir samazinājušies pat par 70%, bet jūlija beigās būs beidzies konkursu kārtībā piešķirtais valsts atbalsts,” norāda NEPLP padomes loceklis Jānis Eglītis, piebilstot, “nesamērīgie reklāmas ierobežojumi liedz ikvienam Latvijas iedzīvotājam saņemt svarīgu informāciju par  izdevīgākajiem nosacījumiem pirmā mājokļa iegādei vai auto līzinga pakalpojumu un  apgrūtina iespēja tirgū ienākt jauniem pakalpojuma sniedzējiem. Līdz ar to zaudētājs ir ikviens patērētājs.”  

Vienlaikus ar grozījumiem nekāda veidā netiek pārskatīts esošais likumā noteiktais stingrais liegums reklamēt ātros kredītus, veicinot neapdomīgu aizņemšanos.   

Par izstrādātajiem priekšlikumiem padome ir informējusi visas Saeimā pārstāvētās frakcijas, par mediju jomu un tautsaimniecību atbildīgās Saeimas komisijas un apakškomisiju, Valsts prezidenta kanceleju, Kultūras un Ekonomikas ministrijas, kā arī mediju un finanšu nozares organizācijas.  

Padome uzsver, ka nav saņēmusi iebildumus par izstrādātājiem priekšlikumiem, līdz ar to aicina deputātus  tos  iestrādāt  likumprojektā, lai izmaiņas varētu stāties spēkā pēc iespējas ātrāk, ņemot vērā, ka vasaras vidū  beigsies medijiem piešķirtais valsts atbalsts.